Information

Här bör du finna allt som du behöver veta inför och kring Blåfrusen Ultramarathon. Om det är det någon information du saknar är det bara att höra av dig till oss så skall vi försöka komplettera.

Regler

Allt deltagande sker på egen risk. Att inte hjälpa en medtävlande i akut behov av hjälp medför per automatik diskning.

Blåfrusen Ultramarathon är inte en sanktionerad tävling. Vi som arrangerar ser till att det blir av. Du som springer ser till att du kommer i mål. Om möjligt kommer vi att transportera löpare som tvingas bryta tillbaka till startområdet.

Start och mål

För att underlätta transport till och från loppet (om du kommer med egen bil) har vi valt att lägga både start och mål vid Domarudden.

För att komma till starten: Gå ungefär 200 meter från parkeringen, uppför och förbi huvudhuset till den bortersta av små hyrstugorna. Där kommer även finnas bilar som tar drop-bags till rätt servicestation.

Kika på information och karta över banan.

Anmälan

Mer information om hur du anmäler dig hittar du här, först till kvarn gäller.

Startavgiften är 350 SEK och för den summan får du springa jättelänge, en nummerlapp, nyttja servicestationer, ett schysst minne om du kommer i mål och förhoppningsvis några nya löparvänner.

Väntelista

Loppet brukar bli fulltecknat ganska snabbt och tyvärr har vi ingen väntelista. Tidigare år har det blivit återbud och det är helt fritt att göra en överlåtelse (se nedan). Det som verkar fungera bra är att lägga ut ett meddelande i vår Facebook-grupp.

Överlåtelse av startplats

Det är helt ok att överlåta sin startplats till någon annan. Startplatsen för säljas till ett värde som ej överstiger det värde som den köptes till vid anmälningstillfället. Blåfrusen tar ingen extra kostnad för överlåtelse men överlåtelsen inklusive ändring av deltagarinformation för skötas helt och hållet av deltagarna själva.

När du annmäler dig får du ett mail med en unik länk till en sida där du kan redigare deltagarinformationen. Om du säljer din startplats vänligen uppdatera informationen med hjälp av denna sida.

Nummerlapp

Nummerlappar delas ut från cirka 07:15 vid starten. Nummerlappen skall bäras synligt under hela loppet. Säkerhetsnålar finns där du hämtar nummerlappen.

Drop-bags

Det är möjligt att lämna 2 drop-bags (samtidigt som du hämtar utt din nummerlapp) för att packa din favorit-energi, dryck och ett torrt ombyte för fötterna. Märk din drop-bag med namn, telefonnummer och station (A eller B). Vi kör ut drop-bags till servicestationerna och tar med och lämnar dem vid starten/målet i Domarudden efter loppet. Du är själv ansvarig för att hämta dem i Domarudden. Observera att vi inte tar ansvar för värdesaker.

Tider

Starten går 08:00. Tidtagning görs manuellt med stoppur och registreras vid alla stationer på vår hemisda löpande.

Maxtiden har vi satt till 11 timmar. Du får givetvis hålla på längre men servicestationerna stänger när loppet inte kan slutföras inom maxtiden. Nedan är öppettider för respektive servicestation:
- Servicestation A: 09:00 - 16:30
- Servicestation B: 10:00 - 15:00
- Vändpunkt: 11:00 - 14:00

Service

Vi kommer att ha 2 servicestationer som längs banan passeras totalt 4 gånger tillsammans, se kartan för stationernas placering. Det kommer att finnas enklare tilltugg och dryck: grillad korv med bröd, bullar, chips, smågodis, cola, varm blåbärssoppa, Vitargo sportdryck och vatten.

Sjukvård

Sjukvård finns ej. Kolla gärna din försäkring innan start. Ta med en fulladdad mobiltelefon i det fall olyckan skulle vara framme.

Omklädning, dusch och bastu

Domaruddens Kurs- & friluftsgård har lovat att bjuda alla Blåfrusen Ultramarathons löpare på dusch och bastu efter loppet. Det tycker vi är toppen och ser själva fram emot att värma oss efter ett par timmar i kylan. Notera dock att bastun stänger då maxtiden för loppet passerats.

Utrustning

Vi ställer inga krav på obligatorisk utrustning men du bör åtminstone ha med dig en mobiltelefon för din egen säkerhets skull och tillräckligt med kläder för att kunna vara ute många timmar.

Ett par tips är: pannlampa, rejäla löparskor med grovt mönster och/eller dubb, karta, extra strumpor, energitillskott enligt tycke och smak, toapapper i plastpåse, pengar till en Taxi, ...

Arrangörer

Vi som arrangerar: Jonas Romfelt, Odd Larson och Erland Waldréus. En brokig skara med olika träningsbakgrunder, en del med boll en del med cykel. Den gemensamma nämnaren just nu är att vi alla jobbar med IR-kameror.

Klasser

Det finns en klass och i den springer bara trevliga löpare.

Pris

Att få springa Blåfrusen är ju bara det ett pris i sig men ibland så hittar vi någon sponsor som ställer upp med något lite extra. Vi försöker dela ut eventuella priser på lite olika sätt: till vinnaren eller slumpmässigt till någon som slutfört loppet. Håll tummarna!

Skräp

Nedskräpning är ej tillåtet och medför diskning. Det vi tar med oss in i loppet ska slängas i papperskorg eller tas med till målet.

Snögaranti

Vi hoppas på snö och kyla med vi kan tyvärr inte garantera att det blir så. Historiskt sett pendlar temperaturen från ett par minusgrader till några få plusgrader, kika här för historisk väderdata.

Solljus

Under loppet kan vi räkna med ungefär 6 timmar med soljus, solen går upp efter 08:30 och ner strax innan 15:00. En pannalampa är en bra investering om du räknar med att var ute längre än solen är uppe.

Logi

Det finns möjlighet till logi vid start- och målområdet. Kolla med Domaruddens Kurs- & friluftsgård.

Pacer

Det är helt ok att använda en pacer, hare, farthållare, medlöpare, ... så länge som du springer själv.

Funktionär

Dessa hjältar ställer upp (nästan) frivilligt och de är till för att hjälpa dig. Uttryck din tacksamhet så ofta det bara går, vi vill gärna ha funktionärer nästa år också.

Utan funktionärer inget lopp!

Publik

Gärna och mycket. Upptåg och jippon eller bara ett rungande "öka" behöver vi alla efter ett par mil i benen. Vi som löpare bör vara förberedda för långa perioder av total ensamhet, det är ju inte Göteborgsvarvet vi snackar om utan Blåfrusen Ultramarathon.

Sponsor

Vi vill gärna ha sponsorer till detta arrangemang om det ger oss möjlighet att göra det hela trevligare för alla deltagare.